Kansalliselle moottoritieliikenteen turvallisuusvirastolle on tehty yli 1260 valitusta istuinlämmittimistä vuodesta 1984. Lähes kaikissa näissä valituksissa istuinlämmitin oli ylikuumentunut. On ilmoitettu loukkaantuneen 287 ihmistä ja 512 tulipaloa. Tänä aikana on myös tapahtunut yhdeksän istuinlämmittimen palautusta. Eniten valituksia tehtiin 2000-luvun alkupuolella. Viime aikoina valitusten määrä on vähentynyt. Onneksi liittyviä kuolemia ei ole ollut.

Kansallinen moottoritieliikenteen turvallisuushallinto pyysi autoinsinöörien yhdistystä kokoamaan keskustelemaan asioista. Autotekniikan yhdistyksen komitea kokoontuu määrittelemään korkeimman lämpötilan istuinlämmittimien tulisi olla päästävissä. Keskustetaan myös automaattisista sammutusominaisuuksista. Tämä komitea tutkii myös sitä, pitäisikö merkkivalojen olla vakiona kaikissa ajoneuvoissa.

Näihin huolenaiheisiin kiinnitettiin ensimmäisen kerran valtion viraston tietoisuutta, vuonna 2011. Turvallisuuden puolustajat huomauttivat, että tämä tuote voi olla vaarallinen henkilöille, joilla on aistinpuute. Esimerkiksi paraplegikot ja nelikulmaiset eivät kyenneet määrittämään istuimien lämpötilaa. He eivät myöskään pysty selvittämään ovatko lämmittimet jopa päällä.

Istuinlämmittimien seurauksena on ollut ilmoituksia paraplegikoiden ja nelihalkaisijoiden loukkaantumisesta. Autonvalmistajia vastaan ​​on nostettu oikeusjuttuja paraplegioiden ja neliperäisten virkamiesten laiminlyönnistä. Paraplegikot ja neliperäiset poliitikot ovat syyttäneet autonvalmistajia tietoisesti laiminlyövänsä tämän istuinlämmityskysymyksen.

General Motors on yksi autonvalmistajista, joille on tarkkailtava istuimien lämmittimiä. General Motorsia vastaan ​​nostetut kanteet koskevat sen liikkuvuusohjelmaa. Liikkuvuusohjelma jälkiasentaa ajoneuvoja paraplegikoiden ja nelikulmioiden käyttöön. Vuonna 2010 General Motors aloitti varoitusten lisäämisen ajoneuvojen käyttöoppaaseen. Tällä hetkellä kaikkien mallien käsikirjat sisältävät varoitukset turvallisuuskysymyksistä.

Asiantuntijoiden mukaan istuinlämmittimet voivat alkaa huonontua melko nopeasti. Kolmen tai useamman talven jälkeen istuinlämmittimet voivat alkaa huonontua. Tämä huonontuminen voi aiheuttaa ylikuumenemisen. Asiantuntijat uskovat, että tämä ylikuumeneminen voi johtua siitä, miksi monet uhrit ovat palanneet vuosia ajoneuvon ostamisen jälkeen.

Tämä toimiala on juuri ajoissa. Lämmitetyt istuimet ovat yhä yleisempiä, jopa halvemmat ajoneuvot tarjoavat niitä. Kova kilpailu pakottaa autoteollisuuden kehittämään parempaa ja turvallisempaa istuinlämmittimen tekniikkaa.

Turvallisuusongelmat ovat aina autoteollisuuden ongelma. Vuonna 2012 palautettujen autojen määrä kasvoi. Palautettujen mallien lukumäärä kuitenkin laski. Analyytikkojen mielestä autoteollisuus on tulossa entistä aktiivisemmaksi autoturvallisuuden varmistamisessa. Autot on muistutettu turvallisuuskysymyksistä, jotka aiemmin olisi jätetty huomiotta. Autoteollisuudesta on toivottavasti tullut entistä aktiivisempaa turvallisuuskysymyksissä. Palautetut autot ovat aiheuttaneet liian monia vakavia onnettomuuksia.

This div height required for enabling the sticky sidebar